Michalovy zetky

Předválečné motory ČZ 175ccm

Motory - ilustrace

Prvním „dospělým“ strakonickým motocyklem byl typ ČZ175. Ve výrobním programu zůstal s určitou vynucenou válečnou přestávkou dlouhých jedenáct let, během kterých se stal nejpočetnějším předválečným modelem této značky. V  různých modifikacích jich strakoničtí vyrobili bezmála 22.000 kusů Výroba byla zahájena v roce 1935 a po válce pokračovala až do roku 1946. Poslední kusy byly prodány zákazníkům ještě v roce 1947. Pokusil jsem se tu názorně zdokumentovat vývoj kterým během té doby prošel jeho motor.

Prototypy 150ccm 1934

Prototypy z roku 1934 měly ještě motory s obsahem pouze 150ccm. Není mi známo že by se některý z nich dochoval. Podobu prototypového motoru lze ale vidět na dobových archivních fotografiích.

PROTOTYP 1934 FOTOPROTOTYP 1934 FOTO PROTOTYP 1934 FOTO

Motor ČZ175 z roku 1935

První sériové provedení motoru z roku 1935 se podobalo předchozím prototypům, mělo už ale zvětšený obsah válce na 175ccm. Motor byl opatřen pouze jedním výfukem, jehož koleno bylo k válci připevněno pomocí příruby se dvěma šrouby.

(Motor na fotografiích má hlavu válce nasazenou opačně, dekompresor byl normálně vpředu před svíčkou. Také karburátor není původní, k motoru nepatří.)

MOTOR 1935 FOTOMOTOR 1935 FOTO MOTOR 1935 FOTOMOTOR 1935 FOTO

Motor ČZ175 Standard z roku 1936

K první inovaci motoru došlo hned v následujícím roce 1936. Jeden z hlavních rozdílů byl v tom, že byl nyní vybaven dvojicí výfuků. Kolena byla stále ještě připevněna k válci pomocí přírub. Změnil se i tvar hlavy válce.

STANDARD 1936 FOTOSTANDARD 1936 FOTO STANDARD 1936 FOTOSTANDARD 1936 FOTO

Motor ČZ175 Speciál z roku 1936

V roce 1936 došlo k rozšíření nabídky o model „Speciál“. Na rozdíl od provedení „Standard“ měl jeho motor větší válec s bohatším žebrováním. Upevnění kolen výfuků bylo u obou provedení řešeno shodným způsobem.

special 1936 FOTOspecial 1936 FOTO special 1936 FOTOspecial 1936 FOTO

Motor ČZ175 Standard v provedení vyráběném v letech 1937-38

O rok později, v roce 1937, byly motory inovovány podruhé. Byl pozměněn tvar válce a upevnění výfukových kolen. Příruby na válci nahradila hrdla na která byla kolena nasunuta a připevněna pomocí svěrných rozet známých i z pozdějších typů.

STANDARD 1937 FOTOSTANDARD 1937 FOTO STANDARD 1937 FOTOSTANDARD 1937 FOTO

Motor ČZ175 Speciál v provedení vyráběném od roku 1937

Motocykly 175ccm byly v roce 1937 i nadále vyráběny ve dvou provedeních – „Standard“ a „Speciál“ s větším žebrováním válce. Modely „Standard“ měly však odlišný motor pouze do roku 1938. O roku 1939 už byla všechna provedení ČZ175 vybavena pouze motory s většími válci. Motor na fotografiích pochází už z  poválečné produkce.

special 1937 FOTOspecial 1937 FOTO special 1937 FOTOspecial 1937 FOTO

Setrvačníková magneta motorů ČZ175

Motory 175ccm byly v průběhu času osazovány několika různými typy zapalování. Vždy se však jednalo o setrvačníkové magneto. U starších motorů se zřídka vyskytuje zapalování značky MK s neobvykle hlubokým setrvačníkem, častěji byl montován typ BOSCH ULC1AL (S17/2). Později ho vystřídal typ BOSCH ULD1L1 s o něco užším setrvačníkem. Po válce už byly motory vybaveny zapalováním vlastní výroby ČZ. Kryty zapalování byly u starších motorů lisované z ocelového plechu a pochromované, u novějších motorů už byly vyráběné z hliníku.

Magneto BOSCH ULC1AL (S17/2)

MAGNETO FOTOMAGNETO FOTO MAGNETO FOTOMAGNETO FOTO

Magneto BOSCH ULD1L1

MAGNETO FOTOMAGNETO FOTO MAGNETO FOTOMAGNETO FOTO

Magneto ČZ

MAGNETO 1936 FOTOMAGNETO 1936 FOTO MAGNETO 1936 FOTO

© Michal Čtrnáctý