S koncem padesátých let končí i jednotná národní řada Jawa-ČZ a od roku 1960 vyrábí opět obě továrny pod svými samostatnými značkami. Ve Strakonicích v tomto roce nastupuje do výroby zcela nová řada motocyklů. Zatím jen ve dvou kubaturách s typovým označením 175/450 a 125/453. Tvary nových motocyklů stále ještě vychází z kývaček jednotné národní řady, nejviditelnější novinkou jsou výkonnější jednovýfukové motory a rám z trubek kruhového průřezu.
Tento kus není v nijak excelentním ani zcela originálním stavu. I když se dochoval kompletní v původním černém laku, jistě si povšimnete, že řídítka s hrazdou ani mělký přední blatník na něj nepatří. Obojí pochází z pozdějšího modelu „sport“. Motocykl mě ale zaujal tím, že se jedná o ranné provedení z počátků výroby první série. Nádrž má ještě hladkou horní stranu bez typického středového prolisu. Mezi hlavou motoru a rámem ještě není namontovaná vzpěra snižující vibrace. Sedlo potažené hnědou koženkou má ještě stále starší tvar lidově zvaný „kytara“ a zadní světlo je plechové se skleněnou vložkou. Přední brzdový štít je ještě na pravé straně. Číslo rámu i motoru odpovídá údajům na výrobním štítku.
Všechna práva vyhrazena. © 2011–dodnes Michal Čtrnáctý