Michalovy zetky

Jawa-ČZ 355 a 356 (1956-59)

Již v době, kdy byly na trh uvedeny první kývačky jednotné řady, bylo zřejmě použití stávajícíh motorů typu C bráno jen jako dočasné řešení a počítalo se s jejich brzkou náhradou novým modernějším typem. K tomu došlo v roce 1956, kdy byly představeny nové modely obsahu 125 a 175ccm označené jako typy 355 a 356. Jednalo se stále o klasické kývačky, změny na podvozku byly minimální, hlavní rozdíl spočíval v použití nových motorů. Ty byly koncepčně podobné silnějším dvěstěpadesátkám. Byly stále dvouvýfukové, karburátor byl skrytý pod krytem navazujícím na linii motoru. Sání už nebylo otevřené jako u starších typů, ale probíhalo přes papírový filtr skrytý za karoserií a přístupný po odklopení sedla. Zapalování bylo řešeno pomocí dynama, takže nové motory na rozdíl od svých předchůdců již potřebovaly ke svému bezproblémovému provozu baterii.

Kolem roku 1958 došlo k drobné inovaci všech typů jednotné řady Jawa-ČZ. Z nádrží zmizela spínací skříňka, která byla nahrazena malou spínačkou typu Bosch umístěnou do krytu světlometu a namísto dosud používaných koncovek výfuku ve tvaru rybího ocasu byly montovány koncovky tvaru doutníku.

Výroba typů “ jednotné národní řady“ Jawa-Čz byla ukončena v roce 1959. V následujícím roce se po dlouhé době spolu s novými jednovýfukovými modely motocyklů objevuje znovu samostatná značka ČZ.

355 a 356 FOTO 355 a 356 FOTO 355 a 356 FOTO 355 a 356 FOTO

© Michal Čtrnáctý