Michalovy zetky

Jawa-ČZ 351 a 352 (1954-55)

Rok 1954 byl ve znamení sloučené značky Jawa-ČZ a tzv. jednotné národní řady motocyklů. Šlo o první stroje známé pod lidovým názvem „kývačka“. Motocykly Jawa a ČZ tak dostaly shodný vnější vzhled a využívaly řadu společných dílů. Strakonické ČZ připadla výroba kubatur 125 (typ 351) a 150 ccm (typ 352), Jawě 250 (typ 353) a 350 ccm (typ 354) . Přesto že šlo o stroje zcela nové koncepce, vyznačující se především zadní kyvnou vidlicí (odtud „kývačka“) a rozsáhlým zakrytováním, byly pro ně využity motory dosud vyráběných typů – tedy ČZ125/150C a Jawa 250/350 „ pérák“. Na motorech ČZ byly provedeny jen některé kosmetické úpravy. Kromě jiných detailů je na první pohled poznáte podle chybějícího zkratovacího tlačítka na pravém víku, motor se totiž zhasínal pomocí spínací skříňky na nádrži. Obdobně jako předchozí typy 125/150C, lišil se typ 351 a 352 pouze motorem.

Motocykly byly dodávány v jednotném tmavočerveném odstínu shodném s Jawou. Kromě verze s chromovanými boky nádrže byly vyráběny i v levnějším provedení, které mělo nádrž celou stříbrně lakovanou a ozdobenou zpravidla červenými linkami. Kromě nádrže měly levnější povrchovou úpravu i další díly jako ráfky kol nebo tlumiče výfuků.

V roce 1955 došlo k inovaci spočívající v nahrazení stávajících úzkých ocelových brzdových bubnů novými širokými bubny z hliníku, které známe i z pozdějších kývaček. Motocykly typu 351 a 352 se takto vyráběly až do nástupu nových typů, který přišel v roce 1956.

351 a 352 FOTO 351 a 352 FOTO 351 a 352 FOTO 351 a 352 FOTO

© Michal Čtrnáctý