Michalovy zetky

Modely

Skútr ČZ 502 (1960-64)

Když byla v roce 1960 uvedena do výroby nová řada motocyklů ČZ, byla jen otázka času, kdy se jejich nové jednovýfukové motory uplatní i u skůtrů této značky. Nový model skůtru ČZ, označený jako typ 502, na sebe nedal dlouho čekat. Podle informací z dobového tisku započala jeho výroba už v říjnu 1960, podrobněji byl však veřejnosti představen až v lednu následujícího roku.

Vylepšení typu 502 zdaleka nespočívalo jen v novém výkonnějším motoru. Ačkoliv typický vnější vzhled jeho karoserie zůstal velmi podobný, pod jeho kabátem se udála řada změn. Především bylo upuštěno od letmého uložení zadního kola. Mohutné kyvné rameno s řetězem uvnitř nahradila klasická kyvná motocyklová vidlice odpružená dvěmi teleskopickými pružícími jednotkami shodnými s motocykly ČZ. Podobným způsobem byla nově odpružena i vidlice předního kola. Těmito úpravami bylo oproti předchozímu modelu docíleno podstatného zlepšení jízdních vlastností. Naproti tomu zvenku na karoserii došlo jen k několika kosmetickým úpravám. Zmizely některé ozdobné lišty a větrací otvory v zadní partii, zmizel i klakson, který se z předního štítu přestěhoval pod karoserii, kde byl lépe chráněn před povětrnostními vlivy. Přibyly elektrické blikače a o něco se rozšířily plošiny pro nohy spolujezdce. Rozhodnutí o montáži blikačů bylo nejspíš učiněno až na poslední chvíli, protože ještě v cenících zveřejněných začátkem roku 1961 je uváděna cena bez blikačů. Použitím blikačů se poté zvedla o 150,- Kčs na 8650,-Kčs u typu 502/00. (Pro srovnání – nová ČZ175 tehdy stála 7000,-Kčs, Jawa250 9000,- Kčs a nejlevnější vozy na našem trhu, kterými tehdy byly Fiat 600D a Renault 4CV, stály shodně 22000,- Kčs.)

Stejně jako předchozí typ, i tento se dodával v několika různých provedeních lišících se hlavně elektrickou výbavou. Typ 502/00 byl vybaven 12V instalací a dynamospouštěčem, typ 502/01 měl pouze klasické dynamo a 6V instalaci. U verze se spouštěčem se startování nožní pákou bralo už jen jako nouzová možnost a páka byla proto oddělena od motoru a přiložena k nářadí. Vrcholem řady skůtrů bylo jako u jiných motocyklů v této době provedení 05“De luxe“, jehož celý luxus spočíval hlavně v tehdy módních panelových řídítkách s šišatým tachometrem.

Pro skůtry Čezeta se v průběhu času vyráběla široká škála různého doplňkového příslušenství. Od přídavného tlumiče odpružení zadní vidlice staršího modelu 501, který vyráběl podnik Motex, přes různé ochranné plexištíty až po držák náhradního kola nebo závěsné zařízení pro vozík Pav. Nejvýraznějším doplňkem byl postranní vozík Druzeta vyvedený v podobných tvarech jako samotný skůtr.

Skůtry ČZ se vyráběly až do roku 1964, kdy byla jejich výroba příkazem shora definitivně ukončena.

502 FOTO 502 FOTO 502 FOTO 502 FOTO

Všechna práva vyhrazena. © 2011–dodnes Michal Čtrnáctý