Michalovy zetky

ČZ 470, 473 a 475 (1962-69)

Snaha o rozšíření nabídky o sportovněji laděné modely vedla k vytvoření řady ČZ s přívlastkem „Sport“. Jednotlivé typy s označením ČZ125 Sport typ 473, ČZ175 Sport typ 470 a ČZ250 Sport typ 475 se na trhu objevili poprvé v roce 1962. Vycházely ze základní řady s níž měly společnou většinu dílů a to včetně kompletních motorů, které byly použity bez jakýchkoliv úprav. Hlavní rozdíl spočíval v použití větších devatenáctipalcových kol. To si vynutilo prodloužení zadní kyvné vidlice a tím i prodloužení a nepatrné zvýšení celé zadní partie motocyklu. Přední kolo dostalo sportovnější mělčí blatník, přestože i do toho původního hlubokého by se zřejmě ještě vešlo. Kromě větších kol dostaly všechny „sportky“ také širší řídítka s hrazdou a namísto standardně montované plynové rukojeti „rychlopal“. Protože převodovka zůstala stejně jako celý motor nezměněna, bylo třeba upravit převod na devatenáctipalcové kolo větší zadní rozetou. Tím se podstatně zvětšil i celý kryt řetězu.

Sportky byly dodávány ve shodných odstínech lakování jako základní modely. Objevují se však například i v netypické švestkově modré barvě (sám jednu takovou tmavomodrou sportku vlastním), je možné že byly vyráběny i v jiných odstínech. Známé je například dvoubarevné modro-bílé provedení určené pro vývoz do Kanady.

Výroba „sportek“ končí v roce 1969 spolu se základní řadou kývaček ČZ.

470, 473, 475 FOTO

© Michal Čtrnáctý