Michalovy zetky

ČZ 450, 453 a 455 (1960-69)

Společné manželství Jawy a ČZ přežilo pouhých šest let a v roce 1960 se značky opět rozdělily. Nové modely ČZ125 typ 453 a ČZ175 typ 450 představené tohoto roku stále zapadají do řady kývaček, je však už možno na nich pozorovat řadu odlišností. Například v konstrukci rámu se strakoničtí vrátili k trubkám kruhového průřezu. Největší změnou oproti starým modelům však bylo použití nových výkonnějších motorů, které byly nyní opatřeny pouze jedním výfukem. Spolu s obnovením samostatné značky ČZ se ve Strakonicích vrátili i ke své tradiční černé barvě ovšem kombinované tentokrát se zlatými linkami. Vedle černě lakovaných motocyklů však byly dodávány i stroje v dosud používané jawácké červeni a je pravděpodobné, že byly vyrobeny i série v jiných netypických odstínech. Dochovaly se například autentické fotografie z výrobní linky, na kterých dělníci montují stroje v bílém, nebo jiném velmi světlém provedení (fotografie jsou černobílé).

V červnu roku 1961 byla řada motocyklů ČZ rozšířena o kubaturu 250ccm. To je možné považovat za zlomový okamžik uvědomíme-li si, že až dosud platilo direktivní rozdělení výroby, podle kterého strakonickému závodu náležely pouze stroje s motory o objemu do 175ccm a poslední dvěstěpadesátky tak vyjeli z jeho bran před šestnácti lety. Nové dvěstěpadesátky označené jako typ 455 využívaly většinu dílů svých slabších sourozenců. Podvozek byl zcela shodný, rozdíl byl opět pouze v motoru. Aby bylo možno nový motor osadit do stávajícího rámu, musela mít jeho skříň podstatně menší rozměry, než tomu bylo u „konkurenční“ Jawy 250. ČZ250 byla oproti ní přibližně o 20 kg celkově lehčí.

Všechny tři modely ČZ neminulo oblíbené provedení 05 „De luxe“ které se lišilo tehdy módními panelovými řídítky s oválným tachometrem. Na rozdíl od Jawy „panelky“, kdy byl panel tvořen plechovým krytem, bylo u strojů ČZ použito hliníkového odlitku s vsazenými ocelovými trubkami plnícího funkci vlastních řídítek. Zatímco standardní provedení ČZ175 stálo v roce 1963 7000,- Kčs, model 05 „De luxe“ byl při shodné kubatuře o 600,- Kčs dražší.

Ukončením výroby této řady v roce 1969 skončilo definitivně dlouhé období kývaček. S nimi skončila i „doba oblá a krytá“ a započala „doba hranatá“...

450, 453, 455 FOTO 450, 453, 455 FOTO 450, 453, 455 FOTO 450, 453, 455 FOTO
450, 453, 455 FOTO

© Michal Čtrnáctý