Michalovy zetky

ČZ 125T (1947-50)

Jak už bylo řečeno v předchozí kapitole, byl model 125T vlastně inovovaným béčkem. Jeho hlavní přednost spočívala v nové přední teleskopické vidlici, což byl také ze začátku jediný rozdíl oproti předchozímu typu. Model T, zpočátku označovaný i jako ČZ125B-t se poprvé objevil v roce 1947. Jeho montáž probíhala pravděpodobně ještě nějaký krátký čas souběžně s béčkem, takže výrobní čísla obou typů se mohou v určitém úseku prolínat.

Postupem času bylo „téčko“ několikrát inovováno. Kromě toho, že kožené sedlo z počátků výroby bylo brzo nahrazeno gumovým, se změny týkaly hlavně motoru. Jeho první inovace se dotkla pouze vnitřních součástí, takže zvenku nejsou rozdíly okem patrné. Došlo k úpravě spojky a některých dalších detailů. U dalšího provedení motoru zmizel dekompresor, namísto něj se motor nyní vypínal novým zkratovacím tlačítkem na pravém víku. Ovládání spojky se přemístilo z pravé strany na spodek motoru. Poslední úpravou na přelomu let 1949/50 bylo použití kulatější hlavy se svíčkou ze strany, která už se trochu podobá hlavě následujícího modelu C.

Stejně jako typ B se i model T dodával výhradně v tradiční černé barvě kombinované s chromem a ještě poměrně bohatým bílím linkováním. V letech 1948 a 1949 byl ve výrobním programu strakonické ČZ pouze tento jediný typ. Poslední „téčka“ byla smontována v roce 1950, ještě v tomtéž roce je vystřídal nový model označený písmenem C. Celkem se jich vyrobilo kolem sedmdesáti pěti tisíc.

125T FOTO 125T FOTO 125T FOTO 125T FOTO
125T FOTO 125T FOTO 125T FOTO 125T FOTO

© Michal Čtrnáctý