Michalovy zetky

ČZ 98 třírychlostní (1937-46)

V roce 1936 započaly práce na vývoji opět modernějšího motokola. Obsah motoru 98ccm zůstal zachován, jinak se však jeho konstrukce od základu změnila. Výsledný typ označovaný dnes většinou jako „třírychlostní“ se na trhu objevil v roce 1937. Na rozdíl od předchůdců nemá už jeho konstrukce s jízdním kolem pranic společného. Jedná se již spíše o elegantní lehký motocykl. Skutečnost, že byl ještě vybaven šlapkami, byla způsobena více snahou vyhovět legislativním předpisům, než tím že by byly při jízdě potřeba. Ostatně pro vývoz do zemí, kde to nebylo předpisy vyžadováno, bylo dodáváno provedení s pevnými stupačkami a startpákou. Motokola se startpákou jsou dnes často povšechně označována jako „holandská“ (tzv. „Holanďan“), přesto že zdaleka ne všechna z nich byla skutečně pro vývoz do Holandska určena. Třírychlostní převodovka byla v jednom bloku s jednovýfukovým  motorem, řazení rychlostních stupňů se dělo pomocí v té době obvyklé ruční řadící páky umístěné na nádrži.

Poslední série motokol ČZ 98 byla smontována po druhé světové válce v roce 1946. V té době se však již jednalo vesměs o montáž z uskladněných dílů. S další výrobou se už nepočítalo, neboť v té době už byly ve Strakonicích připravovány nové stopětadvacítky.   Celkem se strojů tohoto modelu vyrobilo v různých verzích kolem dvanácti tisíc kusů.

98 FOTO

© Michal Čtrnáctý