Prvním „dospělým“ strakonickým motocyklem byl typ ČZ175. Ve výrobním programu zůstal s určitou vynucenou válečnou přestávkou dlouhých jedenáct let, během kterých se stal nejpočetnějším předválečným modelem této značky. V různých modifikacích jich strakoničtí vyrobili bezmála 22.000 kusů Výroba byla zahájena v roce 1935 a po válce pokračovala až do roku 1946. Poslední kusy byly prodány zákazníkům ještě v roce 1947. Pokusil jsem se tu názorně zdokumentovat vývoj kterým během té doby prošel jeho motor.
Prototypy z roku 1934 měly ještě motory s obsahem pouze 150ccm. Není mi známo že by se některý z nich dochoval. Podobu prototypového motoru lze ale vidět na dobových archivních fotografiích.
První sériové provedení motoru z roku 1935 se podobalo předchozím prototypům, mělo už ale zvětšený obsah válce na 175ccm. Motor byl opatřen pouze jedním výfukem, jehož koleno bylo k válci připevněno pomocí příruby se dvěma šrouby.
(Motor na fotografiích má hlavu válce nasazenou opačně, dekompresor byl normálně vpředu před svíčkou. Také karburátor není původní, k motoru nepatří.)
K první inovaci motoru došlo hned v následujícím roce 1936. Jeden z hlavních rozdílů byl v tom, že byl nyní vybaven dvojicí výfuků. Kolena byla stále ještě připevněna k válci pomocí přírub. Změnil se i tvar hlavy válce.
V roce 1936 došlo k rozšíření nabídky o model „Speciál“. Na rozdíl od provedení „Standard“ měl jeho motor větší válec s bohatším žebrováním. Upevnění kolen výfuků bylo u obou provedení řešeno shodným způsobem.
O rok později, v roce 1937, byly motory inovovány podruhé. Byl pozměněn tvar válce a upevnění výfukových kolen. Příruby na válci nahradila hrdla na která byla kolena nasunuta a připevněna pomocí svěrných rozet známých i z pozdějších typů.
Motocykly 175ccm byly v roce 1937 i nadále vyráběny ve dvou provedeních – „Standard“ a „Speciál“ s větším žebrováním válce. Modely „Standard“ měly však odlišný motor pouze do roku 1938. O roku 1939 už byla všechna provedení ČZ175 vybavena pouze motory s většími válci. Motor na fotografiích pochází už z poválečné produkce.
Motory 175ccm byly v průběhu času osazovány několika různými typy zapalování. Vždy se však jednalo o setrvačníkové magneto. U starších motorů se zřídka vyskytuje zapalování značky MK s neobvykle hlubokým setrvačníkem, častěji byl montován typ BOSCH ULC1AL (S17/2). Později ho vystřídal typ BOSCH ULD1L1 s o něco užším setrvačníkem. Po válce už byly motory vybaveny zapalováním vlastní výroby ČZ. Kryty zapalování byly u starších motorů lisované z ocelového plechu a pochromované, u novějších motorů už byly vyráběné z hliníku.
Všechna práva vyhrazena. © 2011–dodnes Michal Čtrnáctý