Snaha o rozšíření nabídky o silnější stroj vhodný i pro delší cesty vedla v roce 1936 k zavedení modelu označeného jako ČZ250 „Tourist“. Motocykl se svou koncepcí podobal slabší stopětasedmdesátce., jeho rám byl však o něco delší a robustnější. Jednoválcový dvouvýfukový motor o objemu 249 ccm měl píst s deflektorem, karburátor Graetzin a dynamo Bosch. Kolena výfuků byla ještě k válci připevněna pomocí přírub s dvěma šrouby, ty však již v příštím roce nahradily svěrné rozety.
V roce 1937 byla řada motocyklů ČZ rozšířena o další dvěstěpadesátku, tentokráte označenou přídomkem „Sport“. Jednalo se vlastně o jakéhosi křížence mezi slabší ČZ175 a silnějším „Touristem“. Subtilnější rám pocházel ze stopětasedmdesátky, byl jen nepatrně upraven pro montáž odlišného motoru. Motor o objemu 249ccm vycházel z typu „Tourist“. Hlava s válcem byly shodné, motorová skříň však byla uzpůsobena pro montáž do užšího rámu. Dynamo bylo u „Sportky“ nahrazeno setrvačníkovým magnetem shodným jako u slabšího modelu 175.
Co se týče barevného provedení, byla i u dvěstěpadesátek zachována tradice černé barvy, bílých linek a chromovaných dílů.
Produkce modelu 250 “Tourist“ končí v roce 1939, kdy ho nahradila výkonnější cestovní třistapadesátka. Výroba „Sportek“ naproti tomu pokračovala (s vynucenou válečnou přestávkou v letech 43-44) až do roku 1946. Brány strakonického závodu opustilo do té doby zhruba 8000 dvěstěpadesátek, z toho kolem 3200 kusů v provedení „Tourist“.
Všechna práva vyhrazena. © 2011–dodnes Michal Čtrnáctý